15.09.2024 | Novice
Spoštovani,
kot odziv na članek: 'Golobova vlada se je spravila še na letalstvo', z dne 13.09.2024, bi rad podal nekaj strokovnih in dodatnih komentarjev ter pojasnil.
AOPA ali The Aircraft Owners and Pilots association obstaja 75 let in je globalna sila s preko 400.000 člani in stalnimi predstavniki v vseh najpomembnejših letalskih organizacijah. Naša organizacija se tudi v Sloveniji zavzema za varno, prijazno, okolju primerno in vsem dostopno splošno letalstvo.
Tisto kar javnost opiše z besedama »manjša letala« (po zakonu običajno do maksimalne vzletne teže 5700kg) strokovno imenujemo »Splošno letalstvo« (angleško: General Aviation ali s kratico GA). Tu zraven prištevamo tudi težja poslovna letala, ki se v razvitem svetu dnevno uporabljajo predvsem v poslovne namene. Splošno letalstvo predstavlja nepogrešljiv, lahko bi rekli najpomembnejši člen letalskega sistema. Brez splošnega tudi ni potniškega letalstva, ki je nadgradnja sistema. V večplastnem okolju globalnega gospodarstva prispeva visok in pomemben delež pri razvoju in napredku slovenske, evropske in globalne ekonomije. Naj naštejem samo nekaj pozitivnih vplivov na naše življenje in razvoj.
Gospodarska rast in ekonomski razvoj države:
Splošno letalstvo ustvarja in podpira širok spekter zaposlitev preko različnih sektorjev gospodarstva. Od proizvodnje letal (Slovenci smo lahko na našo proizvodno zelo ponosni), vzdrževanja letal, šolanja pilotov in mehanikov (tudi tu imamo v Sloveniji izjemno tradicijo in znanje), razvoj letališke dejavnosti. Slovenija ima ogromno število majhnih letališč in smo letalski narod. Naši klubi in piloti dosegajo pomemben uspehe tudi globalno. Imamo visoko varnostno kulturo in imeli smo tudi odličnega in izjemno varnega letalskega prevoznika. Splošno letalstvo ustvarja zaposlitve precejšnjemu številu državljanov doma, precej več pa tudi v tujini. Te zaposlitve se prenašajo in imajo učinke v tudi drugih sektorjih kot so turizem, nepremičnine, lokalna storitvena dejavnost in podobno.
Poslovna povezljivost in učinkovitost
Slovenija je z izgubo Adrije utrpela precejšen udarec. Povezljivost je pomembna za posel, gospodarstvo in države, ki so dobro povezane so običajno uspešne. Če samo pogledamo slovenske regije lahko na hitro ugotovimo, da so kraji ob avtocestah ali v središčih običajno bolj razviti od odročnih krajev. Splošno letalstvo preko dostopa do majhnih, sekundarnih letališč omogoča razvoj poslovnih stikov in možnost obiska nekaj letališč v enem dnevu. Letalo tako omogoči, da se na primer poleti iz Maribora, opravi posloven sestanek v Banja Luki, nadaljuje pot v Beograd in se vrne domov v Portorož še pred koncem dneva. S tem se prihrani na hotelskih stroških, dnevnicah, taksi prevozih, prehrani in še in še bi lahko naštevali. Zaposleni pa so lahko tako tudi več z družino ali imajo več prostega časa. Moderna letališča in letalske družbe so podvržene velikim zamudam, zastojem v prometu in povzročajo dodatne stroške poslovnežem, podjetjem in zaposlenim. Prav tako izbruhajo na tone Co2, ko čakajo ure v vrstah za vzlet v Istanbulu, Frankfurtu ali Londonu. Splošno letalstvo in njegova vloga tako prinaša tudi zelo pozitivne učinke gospodarstvu, okolju kot tudi boljše možnosti in priložnosti za posel, za rast na novih trgih in pridobivanje tujih investicij doma.
Javna služba in podpora skupnosti
Splošno letalstvo pa igra v letalsko urejenih državah (žal v Sloveniji to po našem mnenju ni primerno urejeno) ključno vlogo pri službah reševanja, vključno z medicinskimi repatriacijami, pri evakuacijah, odzivu na izredne razmere, boju proti toči, dostavljanju humanitarne pomoči in prevozu darovanih organov. Tudi nadzor prometa, javna varnost in varovanje meja se v malo drugačnem okviru izvaja z zrakoplovi splošnega letalstva.
Turizem in posel
Majhna letališča privabljajo turiste in večkrat služijo kot vrata v svet poslovnežem podjetjem in njihovim zaposlenim. Vse to stimulira lokalno okolje. To lahko lepo vidimo v pri našem najmlajšem asfaltiranem letališču - Slovenske Konjice. To je pred par leti dobilo asfaltno podlago in si pridobilo letališki status. Vedno znova privablja predstavnike novih podjetji iz tujine, poslovne partnerje in goste v sicer zelo turistično razvito regijo okoli Zreč in Pohorja.
Inovacije in tehnološki napredek
Sektor splošnega letalstva je gonilo razvoja in inovacij. Poglejte samo slovenske proizvajalce letal in komponent, vzdrževalce letal in tudi letalsko šolstvo. Države, ki imajo razvite te tri stebre vedno sodijo v sam vrh po razvitosti in napredku in imajo dostop do najnovejše letalske in vesoljsko tehnologije. Ta se vedno, čez določen čas, prenese v vsakdanje življenje. Večina stvari, ki jih danes vidimo v modernih avtih in ostalih napravah prihaja iz razvoja splošnega ali potniškega letalstva. Vse to vodi v boljšo učinkovitost, k znižanju stroškov in k novim poslovnim priložnostim.
Okoljski vpliv
Medtem ko se vedno znova vračamo na okoljski odtis splošnega letalstva lahko ugotovimo, da je tematika zelo zapletena in večplastna. Splošno letalstvo v Sloveniji ima izjemno majhen okoljski odtis. Predlagani ukrepi o obdavčenju potnikov so s tega vidika zelo populistični. Ta denar prav gotovo ne bo namenjen razvoju letalstva ali zmanjšanju tega vpliva. Verjetno se bo izgubil pri subvencioniranju oz. pokritju izgub TEŠ-a ali kakšne še bolj problematične naložbe, ki ima neprimerno večji okoljski odtis. AOPA je organizacija, ki je v svetu vodi pri razvoju in podpori manjšega okoljskega vpliva letalstva na naš planet. Tu obstaja kar nekaj pobud, ki konstantno izboljšujejo okoljske vplive. Omenim naj samo pobudo SAF ali Sustainable aviation fuel oz. vzdržno letalsko gorivo za prihodnost. V sklopu te pobude AOPA zagovarja promocijo in pozitivne učinke SAF za zmanjševanje emisij. Na svetovni ravni se povezujemo in vključujemo v razprave z globalnimi zakonodajalci (EASA, ICAO ipd.). Zagovarjamo implementacijo teh goriv, podpiramo razvoj SAF infrastrukture, izobražujemo letalsko skupnost in pospešujemo implementacijo teh goriv.
Za zaključek bi omenil, da stihijsko, nepremišljeno in populistično predlaganje pobud, kot so davek na potnike ne bo zagotovilo čistejšega okolja in manj izpustov. Letalska industrija sama vlaga milijone in milijone EUR v razvoj čistejših in bolj učinkovitih letalskih motorjev in tehnologij. V zadnjem desetletju smo priča dramatičnem zmanjšanju emisij nove generacije reaktivnih motorjev in tudi turbo-proplerskih motorjev. Namesto dodatnega bremena bi bilo mogoče smiselno in potrebno razmisliti in podpreti naše letalsko panogo Letalstvo namreč ni letalski prevoznik. To so predvsem slovenski proizvajalci letal, manjša letališča, letalske šole, ki potrebujejo podporo. Pa četudi je ta samo na načelni ravni. Vsekakor pa ne potrebujemo novih davkov in predloge populističnih, všečnih ukrepov, ki nas dušijo.
Kapitan Blaž Berdnik
Predsednik
Združenje lastnikov letal in pilotov
AOPA Slovenije
Žiče 107
3215 Loče